Dansk Vejhistorisk Selskab
NYHEDSBREV NR. 2021-10

Klik her for at se nyhedsbrevet online

Kære {name} {surname}

Husk foredraget d. 17. august

Husk foredraget tirsdag d. 17. august kl. 16.00 til 18.00 om Ribes middelalderlige vejbelægninger. Foredraget holdes i Vejdirektoratets lokaler, Teglgårdsparken 102 i Middelfart. Det er gratis og åbent for alle – også for ikke-medlemmer af selskabet. Det har tidligere været annonceret i Nyhedsbrev nr. 2021-07 og på selskabets hjemmeside under kommende begivenheder: Foredrag om Ribes middelalderlige gadebelægninger.

Udsnit af bevaret knoglevej i Ribe

Foredragsholderen har tidligere skrevet en artikel om emnet i VEJHISTORIE nr. 36/2020.

COVID-19 forholdsregler: Der er ikke krav om coronapas eller mundbind. Det er dog nødvendigt at tilmelde sig senest d. 10. august, således at lokalet kan indrettes, så de anbefalede afstande mellem tilhørerne kan overholdes. Brug venligst tilmeldingsblanketten på hjemmesiden.

Tilhørerne kan træffe selskabets bestyrelse, som holder møde umiddelbart før foredraget.

R504 - Knoglevejen

Ved udgravningerne i Ribe er der fundet flere eksempler på vejbelægninger af knogler.

I den fjerneste del af Sibirien findes også en vejstrækning, som kaldes Knoglevejen (Road of Bones – Strasse der Knochen). Det er R504 Kolyma-vejen mellem Magadan ved Det Okhotske Hav og Jakutsk i republikken Sakah (Jakutien) – en strækning på ca. 2000 km.

Vejen blev anlagt i perioden 1932-53 for at forbinde guld- tin og uranminerne i Kolymaregionen med udskibningshavnen Magadan. De, der arbejdede i minerne og ved anlægget af vejen, var krigsfanger og politiske fanger i Gulag-arbejdslejrene. Det var hårdt arbejde under umenneskelige forhold, og mange af fangerne døde af kulde, sult, sygdom eller udmattelse. Hvor mange er uvist – nogle historikeres skøn ligger mellem 250.000 og 1.000.000 - alene under vejarbejdet.

Vejen går gennem et område med permafrost, så det var vanskeligt at anlægge begravelsespladser. De døde blev derfor begravet langs med vejen eller under selve vejen. Der dukker stadig kranier og knoglerester op i forbindelse med reparation af vejskader.

Vejen hører til de farligste veje i verden – især i tøbrudsperioden om foråret. Derfor har den udfordret mange eventyrlystne motorcyklister. Der findes flere turbeskrivelser på nettet.

Læs og se mere om vejen her:

The horrors of the USSR’s ‘Road of Bones’ (PHOTOS) - Russia Beyond (rbth.com)

The Road of the Bones: a mass grave of the stalinist genocide of 2,000 km long (outono.net)

R504 Kolyma Highway - Wikipedia

The Dark story of the Road of Bones - YouTube

 

Ny bog: Danmark set gennem en bilrude

af Martin Zerlang

Bogen handler om bilens kulturhistorie i Danmark fra de første dristige køreture over bilens rullende sejrsgang i det 20. århundrede og videre til nutidens diskussioner om grønne og førerløse biler.

Gennem en lang række kulturhistoriske nedslag undersøger bogen, hvordan bilen har skrevet sig ind i samfundet, i landskabet, i bylivet, i familierne, i forholdet mellem kønnene og generationerne, i arkitekturen, kunsten, litteraturen, popmusikken og filmen.

Bogen er udgivet i 2021 på Gads Forlag. Læs mere om den og om forfatteren på forlagets hjemmeside: Danmark set gennem en bilrude | Gads Forlag.

Forberedelser til nedrivning af den gamle Storstrømsbro

Foto: Vejdirektoratets nyhedsbrev 10-06-2021

Den gamle Storstrømsbro skal rives ned, når den nye bro er åbnet for både bil- og togtrafik. Af hensyn til miljøet og arbejdssikkerheden skal nedrivningen ske på en bæredygtig måde – derfor har Vejdirektoratet iværksat en detaljeret undersøgelse af broens materialer, som skal vise, om de indeholder f.eks. bly eller asbest.

Vejdirektoratet forventer, at opgaven med nedrivning af broen sendes i udbud i 2025. Selve nedrivningen forventes påbegyndt efter 2026.

Læs mere på Vejdirektoratets hjemmeside: Forbereder bæredygtig nedrivning af den eksisterende Storstrømsbro | Vejdirektoratet

Om dette nyhedsbrev

Selskabet vil meget gerne have tilkendegivelser om nyhedsbrevenes udseende og læsbarhed, om billederne vises korrekt, og modtager gerne forslag til indhold. Send eventuelle bemærkninger til webmaster@vejhistorie.dk.

Hvis nyhedsbrevet tilbageholdes af dit spamfilter, skal du tilføje dvs.info@vejhistorie som sikker afsender og/eller vejhistorie.dk som sikkert domæne i indstillingerne i dit mailprogram.

Dansk Vejhistorisk Selskab

c/o Vejdirektoratet, Carsten Niebuhrs Gade 43, 5. sal, 1577 København V

Web: www.vejhistorie.dk  -  E-mail: dvs@vejhistorie.dk

 
 

Frameld nyhedsbrev