Den tekniske kulturarv skal bevares
Dansk Vejhistorisk Selskab deltager aktivt i et initiativ, der har til formål at sikre, at vores tekniske kulturarv bevares. Som det er velkendt, findes der i dag ingen museer, der specifikt varetager vejhistoriens bevaring.
Initiativet blev oprindeligt taget af Zone-Redningskorpsets Venner, der var bekymret over, at statsanerkendte museer ikke prioriterede kørslen med historiske køretøjer. Problemet viste sig dog at være mere omfattende: Mange museer, som har ansvar for den tekniske kulturarv, er i alvorlig krise. Afdelinger bliver lukket, åbningstider begrænses, økonomien svækkes, og både forskning og indsamling stopper.
Samtidig er flere betydningsfulde private samlinger, ofte ejet af erhvervsvirksomheder, truet, når virksomheder fusionerer eller lukker. Dette fører til, at mange værdifulde genstande og viden om dem går tabt.
Der er behov for handling. Derfor foreslår vi, at problemet undersøges grundigt, så de rette løsninger kan igangsættes.
En initiativgruppe arbejder allerede med at forberede tiltagene. På det seneste møde deltog følgende (fra venstre på billedet): Steen Rode-Møller, formand, Motorhistorisk Samråd , Frederik Madsen, formand, Zone-Redningskorpsets Venner, Michael Deichmann, bestyrelsesmedlem, HITEK, Johnny B. Rasmussen, sekretariatschef, Motorhistorisk Samråd , Ole Lauridsen, formand, Teknisk Museums Venner og Jørgen Burchardt, næstformand, Dansk Vejhistorisk Selskab.
Initiativgruppen har rettet henvendelse til kulturministeren og opfordret til, at der hurtigt nedsættes en arbejdsgruppe, der kan udarbejde konkrete forslag til handling, så den tekniske kulturarv bevares. Du kan læse vores opfordring til ministeren her.
Målet er, at der formuleres en national handlingsplan for den fremtidige sikring og bevaring af den tekniske kulturarv.
Til foråret inviterer vi interesserede til et møde om sagen. Hvis du ønsker at støtte initiativet eller vil vide mere, er du velkommen til at kontakte Jørgen Burchardt på jorgen.burchardt@mail.dk. Sammen kan vi sikre, at vores tekniske kulturarv ikke går tabt for fremtidige generationer. |